Het schip

De Passie in het kort!

De Passie en Strijd is in 1907 in Zwartsluis gebouwd als zeilend vrachtschip voor een rijke binnenvaartschipper. Het was in die tijd een zeer modern stalen schip. Natuurlijk is er in de loop van haar leven het nodige gewijzigd. We proberen via o.a. de LVBHB (Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig) te achterhalen wat er allemaal bekend is de Passie.

Waar hebben we het in haar huidige vorm over?

  • Lengte 24,85 m
  • Breedte 4,85
  • Diepgang 1,20 m
  • Motor: Volvo 92 PK 6 cilinder diesel
  • 6 kva diesel aggregaat
  • Stalen mast
  • 120 m2 grootzeil van Molenaar uit Grouw
  • 2 X 1000 liter drinkwater, Speck waterpomp
  • 1X700 liter vuilwater onder badkamer

De veranderingen die we in 2010 aangebracht hebben:

  • 24 V accubank van 490 Ah;
  • 12 V start accu van 180 Ah;
  • Victron Quattro lader/omvormer 2000 w;
  • 2X540 liter tanks voor huisbrandolie;
  • 1X450 liter tank voor motor brandstof;
  • Warm water via diesel CV ketel en boiler;
  • 2 nieuwe Bankirai zwaarden met elektrisch bedienbare zwaardlieren;
  • Nieuwe koekoek op de roef;
  • Oude voorschot gesloopt en nieuw waterdicht aanvaringsschot geplaatst;
  • Verlichting aangebracht in de mast;
  • Instrumentenpaneel in de achterkant van de roef.

De lijst met aanpassingen van 2011:

  • Bolders zijn naar het dek verlengd voor extra stevigheid en alle bolderplaten zijn vernieuwd omdat ze doorgeroest waren;
  • Nieuwe giek en gaffel. De giek was uitwendig prima maar inwendig rot.
  • Extra 3e want op de mast. Er horen per kant 2 wanten en 1 topwant te zijn;
  • 2 oude zeillieren vervangen door een 5 rols zeillier en een nagelbank;
  • Overloop van de fok is verplaatst om meer ruimte tot de voorste den te creeren;
  • Bakstagen naar de roef verplaatsen om ze gemakkelijker bedienbaar te maken bij zeilen met z’n tween;
  • Grootschoot geleiding verbeterd aan de bovenkant van de roef en op de lier zelf;
  • Voorstag verplaatst naar de boeg omdat montage op het zaadhout de grootste stevigheid geeft. De oude Fok was erg slecht dus vervanging was zowieso nodig. Door de verplaatsing van de voorstag naar voren toe moet er een grotere Fok komen die de zeileigenschappen zeker zal verbeteren. Gelijk ook een nieuwe Fokkeboom en Fokkeboompot gemaakt en natuurlijk een mooie nieuwe Fok (70 m2);
  • Nieuwe Kluiverboom en Kluiver (45m2) met al het bijbehorende touwwerk en zo’n schitterend kluiverboomnet;
  • Nieuwe broodwagen over het Engels stuurwerk. De oude was verrot;
  • Nieuwe koekoek van de bedsteekamer onder het Engels stuurwerk. De oude lekte als het hard regende;
  • Schroefas vetpot vervangen want de zuiger wat kapot waardoor er geen vet meer naar de schroefas kwam en die ging drooglopen en rammelen;
  • Motor op de ankerlier om het mogelijk te maken ook met 2 man te kunnen ankeren. Vooral anker op met handbediening moesten we met z’n tween doen en dan staat er niemand aan het roer wanneer het anker loskomt;
  • Boordlichten op de roef aanbrengen zodat we ook in het donker kunnen varen volgens de regels 😉
  • Snelheid en dieptemeter sensor in het vlak gemonteerd toen de Passie toch droog lag en de display bij de ingang van de roef geplaatst.

De lijst met aanpassingen van 2012/2013:

De roef is van binnen helemaal leeg gemaakt en opnieuw opgebouwd door Ventis in Enkhuizen. D.w.z. dat Anja en ik ons hoofd gebogen hebben over hoe het moest worden en de mensen van Ventis’s (met Niels in de lead) al hun vakkennis gebruikte om de beste manier te bedenken om dat dan te maken.

Voor fotootjes zie het artikel “Overwinteren op Nova Zembla bij Ventis te Enkhuizen”

Diesel CV: Geheel in lijn met de wet van Murphy begaf op het koudst van de winter onze diesel CV ketel het.
Hans Tekstra (www.hi-tek.nl) heeft er perfect een nieuwe Gavina 20 GTI Confort SP ketel voor in de plaats gezet.

Ballast: Sinds onze 1e verbouwing, waarbij allerlei zware dingen voornamelijk aan BB in het motorruim terecht zijn gekomen, ligt de Passie iets scheef over BB. Het is er niet eerder van gekomen maar nu moet daar tocht echt iets aan gedaan worden. SRF helpt ons met het aanbrengen van extra ballast aan SB ter compensatie.

AirMar: Ik heb altijd al graag een windmeter op het schip gehad maar werd nooit blij van zo’n kwetsbaar plastic schoep/vaantje in de mast. De AirMar PB150 is een klein wondertje zonder bewegende delen dat van alles kan meten:

  • True Wind
  • Apparent Wind
  • Air Temperature
  • Barometric Pressure
  • Wind Chill
  • WAAS / EGNOS GPS
  • Compass
  • 3-Axis Accelerometer
  • NMEA 0183 / RS422